Over mij.
Naar de buitenwereld toe was ik succesvol.
Ik combineerde 3 universitaire studies, met succes. Werkte als vrijwilliger bij verschillende organisaties, waaronder 6 jaar bij de Zelfmoordlijn, waarbij ik ook lesgaf aan de universiteit, in crisisgespreksvoering. Ik werd als junior, bij mijn eerste functie in HR en Management consultancy, drie keer gepromoveerd in mijn eerste werkjaar, en kreeg verschillende prijzen voor mijn werk. Toch was ik niet gelukkig.
​
Door therapie ontdekte ik een hele nieuwe wereld - of eerder, de wereld die ik dacht te moeten verlaten om "volwassen" te worden. Mijn emoties. Mijn lichaam. Creativiteit. De natuur. Spiritualiteit. Seksualiteit.
​
Ik besloot mijn leven om te gooien. Volgde allerlei alternatieve cursussen, ging de wereld rondreizen, werd succesvol als therapeut... en opnieuw voelde het niet helemaal volledig. Intussen kreeg ik opmerkelijke signalen van mijn praktijk. Mensen op het autisme spectrum, mensen met AD(H)D, mensen met hooggevoeligheid en/of hoogbegaafdheid bleven hun weg vinden naar mij, en voelden zich allemaal thuis. Daarnaast, hoezeer ik ook probeerde om mijn praktijk in loopbaanbegeleiding te stoppen, vanuit het idee dat dit hoofdstuk van mijn leven afgesloten was, bleven mensen me maar vragen naar loopbaanbegeleiding, en voelde ikzelf een verrassende interesse in procesbegeleiding van teams.
​​​


​Een nieuwe bewustwording diende zich aan. Dat ikzelf op het autisme spectrum zat, en hoogstwaarschijnlijk ook lijdt aan (zware) ADHD. Beide zaken kon ik jaren maskeren door mijn hoogbegaafdheid - maar met een hoge prijs. Tegelijkertijd ook het besef dat ik mezelf tegenhield door te proberen mezelf te zien als een of-of verhaal. Of, ik was ianthe de management consultant, of, ik was ianthe de therapeut. Terwijl mijn levensvreugde juist bleek te liggen in de brug tussen verschillende "tegengestelden": Niet gewoon werken met individuen, maar ook met groepen. Niet alleen therapeutisch en gevoelsmatig werken met het lichaam, maar ook cognitief, planmatig, met het hoofd. En wat als ik mezelf ook mocht zien als meer dan een brug tussen tegengestelden?
​
Steeds meer leer ik mezelf en de wereld kennen, en geniet ik ook van dat proces - hoewel het even confronterend als verrassend blijft. Steeds meer leer ik genieten van het zoeken en het niet weten, van het fouten maken, van het experiment. Met het onder ogen zien van mijn angsten (een verhaal dat nog lang niet gedaan is) groeit ook meer openheid, nieuwsgierigheid, vertrouwen. Goesting, om te spelen, maar ook steeds meer om, vanuit die oprechtheid en die levensvreugde, heel eigen aan mezelf, bij te dragen aan het grotere geheel.
​​​
Wat is jouw verhaal, of het verhaal van je relatie, je team?
Waarin zit jouw/jullie speelsheid,
en jouw/jullie verlangen tot bijdrage?
​​
Zin om samen op pad te gaan?
​
Opleiding & Ervaring
Werkervaring
2022 - nu
Zelfstandig, Brussel
Therapeutische Begeleiding, individueel, met koppels & in groep
Loopbaanbegeleiding
Procesbegeleiding van diverse teams (medische sector, onderwijs, onderzoek)
Co-Facilitator retreat "Primal Empowerment"
Co-Facilitator workshops op festivals Intimiteitsfeest, Inbodiment, Wild Things Fest
Facilitatie Vrouwencirkels
​
2022 - 2024
Job Design, Brussel
2022 - 2023
Passage, Briançon, Frankrijk
2019 - 2022
Profile Group, Vibe Group, Brussel
2016 - 2022
CPZ, Brussel
Loopbaanbegeleiding volgens de methode van Design Thinking
Co-Therapeut in begeleide groepstherapie van 8-daagse trektochten in de Alpen, met als therapeutisch kader ervaringsgericht leren, oplossingsgerichte therapie en adventure therapy
HR- & Management consultant: headhunting en onboarding van nieuwe werknemers, strategisch overleg met partners rond HR en rekrutering. Het oprichten van een nieuw departement IT consultancy
Vrijwilliger aan de Zelfmoordlijn
- telefonisch contact
- e-mailcontact
- vrijwilligerscoach
- lector aan de VUB/KULeuven, departement psychologie, vak: crisisgespreksvoering
Opleiding
Universitaire achtergrond - KULeuven
2017 - 2019
Master Sociale- en Culturele Antropologie (Magna Cum Laude)
2013 - 2018
Master Wijsbegeerte (Magna Cum Laude)
2012 - 2018
Bachelor Rechtsgeleerdheid (Cum Fructu)
Therapie en coaching opleiding
2024
Vipassana 10-daagse stilte retreat - Nepal (2022), Polen (2022), België (2023, 2024)
2022 - 2024
Authentic Presencing - The House of The Beloved, Brussel
Ontembare Vrouwentraject: verkenning van vrouwelijkheid, rituelen, lichaamsgerichte groepstherapie, droomwerk - Kula Dance, Sinaai
2024
2023 - 2024
Tantra Yoga en intimiteitstraining - Angsbackä, Zweden
Contact Improvisatie in therapeutische setting - Au Bord de l'Eau, Brussel
2024
2023 - 2024
2023
2023
2022 - 2024
2023
Innerlijk Vuur traject: embodiment, nature & adventure therapy - Harald De Bondt, Sinaai
Embodied Consent Training & Power Dynamics - Scala Rosa, Brussel
Opstellers in het veld - Opstellingen in en met de natuur, Wim de laet, Kalmthout
Focusing niveau 1 - 3 - PraxisP KULeuven, Leuven
Authentic Movement reeks: lichaamsgerichte therapie - Agape België, Gent
2023
2022
Weaving Wisdom - Systemisch coachen, Familieopstellingen, De Kracht van Rituelen - Ria Verlinden, The 7th C, Antwerpen & Leuven
Ervaringsleren & Adventure Education: Adventure Group Therapy - Nature vzw, Leuven
2022
2022
2020
2020
2019
2016
2016
2010
Loopbaancoaching - Syntra, Antwerpen
Gestalt Groepstherapeutische Processen (weekendtraining) - IVC vzw, Kortrijk
Change Management - Holix, Antwerpen
Cebir Assessment training - Cebir, Kortenberg
Stakeholder Management - Levuur, Leuven
Crisisgespreksvoering volgens het therapeutisch model van Carl Rogers (cliëntgerichte therapie) - CPZ, Brussel
Het geparentificeerde Kind bij Peter Rober (workshop) - Peter Rober KULeuven
Snowdonia Expedition: Survival Training & Group Dynamics - Outward Bound Trust, Wales
Zowel uit passie, als uit ethiek, als uit een belangen voor mijn eigen welzijn, maak ik naast opleiding, ook deel uit van verschillende intervisiegroepen, laat ik mezelf van tijd tot tijd opvolgen in supervisie, en ben ikzelf ook in therapeutische begeleiding.

Missie
​In proces...​
Mijn missie is om iedereen die daarom vraagt, te helpen meer duidelijkheid te krijgen, én te voelen, over wat je echt wil, en daarbij het zelfvertrouwen en de goesting te voelen om dit niet alleen te communiceren met anderen en te bereiken, maar ook om zoveel mogelijk te spelen onderweg. Om je te doen inzien dat het concrete resultaat essentieel is om het spel van het leven richting te geven - maar dat the juice ook zit in durven genieten, ontspannen, vieren, spelen onderweg. Mijn missie is dus om je inzicht te geven over jezelf, en mogelijks je team, en je te steunen bij het nemen van gerichte actie die veilig, realistisch en speels voelt. Dieper nog, werken we ondertussen aan hoe je in het leven zelf staat, en hoe je, bij het navolgen van al je verlangens, speels, respectvol en nieuwsgierig kan blijven naar jezelf en anderen - als volledige mensen.
​​
​
Wat wil je echt? Wat wil je team echt?
Wanneer voel je speelsheid?
Wie of wat is echt belangrijk voor jou?
Wat zou je doen als je niet bang/verdrietig/verward was? Als je je veilig zou voelen op de werkvloer, om je talenten te exploreren, om fouten te durven maken?
Hoe zou het zijn om nu al te kunnen genieten, terwijl we onderweg zijn?
Wat betekent het, trouw te zijn aan jezelf?
Hoe kan ik leren verlangen op een manier die speels en respectvol voelt, naar mezelf toe, en naar anderen?
Hoe kan ik leren genieten van hulp nodig hebben, hulp vragen, hulp krijgen?
Hoe kan ik mezelf serieus nemen in al mijn verlangens en gevoelens, en tegelijkertijd ook blijven openstaan voor de verlangens en gevoelens van anderen?
Wat betekent het om mens te zijn - los van al onze ideeën van wat het wil zeggen om mens te zijn? Om goed of slecht te zijn?
Hoe vrij kan ik me voelen om mezelf te laten zien zoals ik me voel, in het moment?
Hoe kan ik me amuseren in dit zelfgekozen spel van een voorbeeldrol te willen opnemen?​​​​
​In de wereld...
​
Mijn missie als persoon in deze wereld, is door mijn zijn en mijn gedrag anderen te inspireren meer in het moment te leven, dichtbij ons eigen innerlijk kompas, en speels en respectvol naar onszelf en anderen toe. Ik voel dat ik inhoudelijk veel te brengen heb - mijn missie, mijn visie, mijn gevoelens, mijn plannen, mijn dromen, ... Maar zolang ik deze overbreng uit een sfeer van angst, of onrust, of onzekerheid, ... zet ik gewoon de status quo voort van gejaagd leven, meer productiviteit en meer informatie, alles in teken van "het doel heiligt de middelen". In plaats daarvan wil ik het voorbeeld geven van iemand die, in het nastreven van haar doelen, vertrekt vanuit een innerlijke focus, gedreven door de waarden die me diep vanbinnen echt gelukkig maken, respect, liefde, vrede, speelsheid. Dat ik mezelf niet alleen beoordeel op mijn resultaten, maar op hoe ik met mezelf en anderen ben omgegaan in het proces daarnaartoe - en dat dat laatste de uiteindelijke hoofdfocus wordt. Waarom spelen we anders, om ons samen met anderen te kunnen amuseren? ​
Tenslotte voel ik dat ik door mijn manier van leven, therapie, coaching en procesbegeleiding geven, de definitie van mens-zijn wil verbreden, naar een meer realistisch, inclusief en zachtaardig beeld, dat schaamte en schuldgevoel onnodig maakt, meer ontspanning brengt, meer veiligheid, en dus... meer speelsheid. Dit houdt voor mij ook een vorm van activisme in naar de wereld toe, waarbij ik actief wil streven naar een wereld waarbij de focus ligt op ontspanning, spelplezier, inclusie, en erkenning van bijdrage, in plaats van op uitsluiting, resultaten, productiviteit, en erkenning gebaseerd op miscommunicatie.​
​
Visie
1 Kernvraag, 4 elementen

KERNVRAAG
Hoe kan ik zoveel mogelijk speels zijn, in dit leven?
Maar wat is speelsheid dan?
​
Speels zijn wil voor mij zeggen: de vreugde van het leven bewust ervaren. De invulling van hoe deze levensvreugde voelt, is voor ieder persoon, op elk moment anders. Als je moe bent, kan je vreugde voelen als je in een warm bed kruipt met krakende dekens. Als je veel energie hebt, kan je vreugde voelen door te dansen, te zingen, te schrijven, of door je helemaal in te zetten voor iets of iemand - of misschien juist door eens met opzet niets te doen, met al die energie, en te genieten van die nieuwe ervaring.
Soms lijkt de vreugde van anderen voor buitenstaanders vreemd, of onbegrijpelijk. Wie wil er nu dagenlang in de kou op de noordpool rondlopen? Wie wil er nu urenlang tussen krijsende kleuters gaan zitten? Wie wil er nu crisismanager zijn? Wie wil er nu ruziemaken met een geliefde? Wie wil er nu nadenken over de zin van het leven, volgens Kant?
Soms stellen we onszelf die vraag, als we voelen hoe we genot voelen bij iets dat niet klopt bij het beeld dat we van onszelf hebben, of bij de verwachtingen die we denken dat anderen van ons hebben. Lachen op een begrafenis - ach, dat lucht op. Wil dat dan zeggen dat ik oma niet graag zag? Fantaseren over de partner van een vriend of vriendin... Welk persoon doet dat nu? We merken soms wraakzuchtige gevoelens op naar onze ouders, kinderen, collega's - terwijl we vriendelijk proberen luisteren naar wat ze nu weer te vertellen hebben. Dromen over je eigen patisseriezaak, terwijl je niet eens kan koken.
​
Onze geest kan bij dit soort gedachtes, dromen, gevoelens, al snel in veroordeling gaan. Het is niet realistisch. Er is geen ruimte voor. Of, het is ronduit verkeerd. Wat wil dit zeggen over mij? Kan ik niet gewoon iets anders willen - iets dat normaler is, meer past bij iemand zoals ik? In plaats van nieuwsgierig te zijn naar wat onze verlangens ons vertellen - verlangens die we niet bewust gekozen hebben, evenmin als onze lievelingskleur, of geuren die we lekker vinden, proberen we juist onszelf te onderdrukken, en af te leiden met iets anders. Of, we denken onze verlangens meteen te moeten uitvoeren, soms met grote prijs.
En met al deze ervaringen sterft de levensvreugde, de spontaniteit en de speelsheid weg.
​
Maar wat als we zouden beseffen dat, wat wij zien als "goed" of "menselijk" maar heel nauw is? Wat als we nieuwsgierig zouden zijn, niet alleen naar alles dat maatschappelijk geaccepteerd is, maar naar alles dat we voelen, denken, verlangen, in het moment? En in plaats van meteen in reactie te gaan op een verlangen - door het te onderdrukken of door het direct uit te willen voeren, te leren luisteren naar onszelf, en te blijven luisteren, totdat het antwoord echt veilig, kloppend en speels voelt?
​
Voor mij betekent speelsheid dus niet: impulsiviteit, ten koste van alles dat belangrijk is, of duurzaam. Voor mij betekent speelsheid, dat we onszelf zo veilig voelen, dat we durven experimenteren met onze verlangens, door ze te verkennen en ze te bevragen. Dat we op een ontspannen manier onszelf en anderen durven ontmoeten. Dat we kunnen zeggen: "Moet je nu een keer weten wat ik voel." En blijven zoeken naar wat er kloppend voelt voor ons, voordat we actie nemen. Zodat, als we actie nemen, dat dit bewust is, en met een focus van plezier en ontspanning.
​
Als we deze houding tenslotte blijven beoefenen, wordt het niet alleen iets van losse beslissingen, maar een levenshouding, waarbij we telkens vanuit die focus de wereld bekijken, en dus onszelf dichtbij de levensvreugde houden.
​
Spelen wil zeggen:
ik exploreer mijn levensvreugde in relatie tot de wezens en dingen rondom mij.
​
Daarom is het belangrijk om niet alleen innerlijk te leren genieten, en te leren voelen: wat wil ik? Maar ook te leren hoe deze verlangens een plek te geven in onze relaties, op zo'n manier die kloppend en respectvol voelt, voor onszelf, en voor onze omgeving. Tenslotte gaat spelen dus ook over durven verantwoordelijkheid nemen over de gevolgen van mijn keuzes, en over het zelfvertrouwen dat we het aankunnen. Om te falen. Om ons te vergissen. Om te voelen: Iemand anders wil niet met mij spelen. Of, iemand wil met mij spelen, maar ik niet met hen. En in al deze interacties onszelf graag te blijven zien, respect te voelen voor onszelf en elkaar, en nieuwsgierig te blijven naar wat de volgende speelse stap zou kunnen zijn in deze situatie.
​
Er is dus geen eenduidig antwoord op wat speelsheid voor jou wil zeggen.
We zullen het ieder moment opnieuw moeten ontdekken, in relatie tot jezelf en de andere.
​
​​​
​​​
4 elementen:
Lichaam - Verbeelding - Polariteit - Consent
4 elementen, om therapeutisch in proces te gaan over wat jij voor jezelf wil creëren.
Om onszelf en elkaar te helpen, in elk moment te voelen en te spelen met de vraag:
Waar zit voor mij nu, met alles dat leeft, in mij en rondom mij, de ontspanning, het plezier?
Lichaam.
​
Kernvragen: Wat voel ik? Geniet mijn lichaam, of niet? Voel ik me veilig?
​
Het lichaam is ons eerste contact met de wereld in ons en rondom ons. Vanuit traumatherapie weten we dat gedachten, als pogingen tot oplossingen, voortkomen uit signalen van emotie, en dat emotie voortkomt uit spanningen in het lichaam. Vandaar dat we kunnen argumenteren dat ons emotioneel en mentaal welzijn als basis onze lichamelijke gewaarwording heeft. Kortweg: Hoe we ons fysiek voelen - ook al is dat onbewust - is het begin van al het andere in ons gemoed.
​
Lichamelijke voorkeuren of afkeuren gaan voor een stuk over gewoonte en gewenning, wat wil zeggen dat we deze voor een groot deel kunnen proberen beïnvloeden van buitenaf. Maar uiteindelijk kiezen we niet hoe een sensatie binnenkomt, noch hoe we deze ervaren. Ik kan mezelf erop trainen om elke dag een koude douche te nemen, zodat ik er na een tijdje aan wen, en er misschien ooit zelfs van geniet. Maar of ik er echt fysiek van geniet, of niet, kan ik niet zelf beslissen. Dat is een gevoel in mijn lichaam, dat ik elke dag opnieuw, met elke douche, af te wachten heb. Zo zijn de verlangens die we opmerken in onszelf, eveneens verbeelding rond gevoelens die we kunnen proberen beïnvloeden, maar die we uiteindelijk niet te kiezen hebben. Misschien verlang ik 's ochtends naar een warm bad. De redenering daarachter kan ik proberen achterhalen. Maar wat de redenering ook is, en wat de actie ook is die ik erna onderneem - dat ik verlang naar een warm bad, en daaronder misschien naar een warme knuffel, omdat iets in mij zich koud voelt, dat kan ik niet kiezen. Als ik echter schaamte voel over bepaalde sensaties en verlangens die ik voel in mijn lichaam, creëer ik een permanente kramp in mezelf, die me niet alleen fysiek pijn doet, maar ook zorgt voor emotionele verwarring. Ik kan immers niet meer vertrouwen op mijn gevoel, dat me vertelt wat ik leuk vind en wat niet.
​
Waar het lichaam kan gezien worden als een poort voor alle mogelijke sensaties en prikkels, is er nood aan een veilige en aangename balans tussen het ontspannen kunnen ontvangen van prikkels, het verwerken van prikkels, en het terug loslaten van prikkels, in expressie. Elk lichaam heeft bijgevolg, door fysieke constitutie en geschiedenis, zijn eigen voorkeuren en manieren van in ontspanning te gaan, of zichzelf op te spannen, en in expressie te gaan. We hebben allemaal onze voorkeuren van hoe we in dit proces verbinden met anderen. Hou je ervan om te dansen, te zingen, diepe gesprekken te voeren met anderen, om je gedachten te ordenen? Ontspan je van klassieke muziek, of een uur stevig worstelen, of beide?
​
Al deze vragen zijn essentieel, als we willen achterhalen wat er echt leeft in een persoon, en wat dit ons wil vertellen over waar we naartoe willen. Tenslotte is het lichaam ook de eerste plek waar we kunnen achterhalen of we ons speels voelen, en zo niet, of we ons überhaupt veilig voelen. Voor we kunnen leren om te spelen, moeten we ons namelijk eerst veilig voelen, en hebben we een notie nodig over wat ons systeem nodig heeft om te ontspannen. Een zenuwstelsel dat zich niet veilig voelt, heeft veel meer energie nodig om te kunnen leren en zich aan te passen. Maar als je niet doorhebt dat je niet voelt, kan je dus ook maar moeizaam leren te ontspannen, laat staat je veiliger voelen. Bewustwording van lichaamssensaties en emoties is in deze visie dus de startplek voor alle therapie die duurzaam verschil wil maken.
​
In mijn therapiepraktijk werk ik daarom regelmatig met bodyscans, begeleide meditaties, en bewegingsanalyses. Ik put daarnaast uit de therapeutische methodieken van Authentic Movement en Focusing. Als basis voor mijn werk gebruik ik het zenboeddhisme vanuit de Vipassana-leer, gecombineerd met de methodes uit Process Work en Dreambody Work, van Arnold Mindell. Alle methodieken beoefen ik persoonlijk.
​​
Verbeelding.
​
Kernvragen: Hoe ziet je verlangen eruit? Wat zou je willen doen, mocht alles mogelijk zijn? Wie zou je willen zijn? Hoe zou je graag behandeld willen worden door anderen? Welke versie van jou zou deze situatie zien als een uitdaging, een spel, en wat zou je nodig hebben om in dat stuk van jezelf te gaan staan?
​Vanuit een gevoel, ontstaat een beeld. Een gedachte. Een verlangen. Het zijn allemaal vormen van verbeelding. En waar ons lichaam ons laat voelen wat onze realiteit op dat moment is, is het onze verbeelding die ons vertelt wat het wil zeggen, wie wij in die situatie zijn, wat mogelijk is, en hoe we onze eigen verlangens zien.
​Ook taal schept verbeelding. Door woorden te gebruiken om de realiteit te beschrijven, maken we onze realiteit. "Therapie geeft me een ander perspectief," is iets dat ik vaak hoor zeggen. Ook in deze woorden horen we hoe, in gesprek met een ander, ons beeld en onze verbeelding van de realiteit kan veranderen en kan verbreden, en hierdoor vrijheid brengt. Vrijheid, omdat er plots meer mogelijkheden zijn om onszelf, onze gevoelens en onze verlangens een plek te geven die kloppend voelt. ​De kracht van verbeelding gaat echter veel verder dan therapie. Er zou geargumenteerd kunnen worden dat we vandaag, in de "Westerse" samenleving, in de sociale middenklasse, vooral leven in de verbeelding. Onze behoeftes aan onderdak en eten zijn ruimschoots vervuld. We hoeven, feitelijk gezien, niet te vrezen voor ons leven, door afwezigheid van vuurwapens, en door aanwezigheid van een rechtssysteem dat de mensenrechten als zijn kernwaarde neemt. Dit wil zeggen dat we op puur fysiek vlak, eigenlijk alles hebben wat een lichaam zou nodig hebben om gelukkig en ontspannen te kunnen zijn. Toch blijven we kampen met epidemieën van depressie en burn-out. Waarom? ​
Onze menselijke geest is meer dan alleen fysieke behoeftes. We creëren een heel netwerk van betekenis en zingeving rond onszelf en onze omgeving. Als deze betekenis onbegrijpelijk of snel verandert, creëert dit fysieke spanning - want ons zenuwstelsel heeft veel veiligheid en energie nodig voor plotse verandering. Als deze betekenis continu verandert, of volledig wegvalt, is de kans groot op permanente spanning, want er is geen moment of plek meer waar we rustig kunnen bekomen, ons veilig voelen en de nieuwe kennis of ervaring, tezamen met onze gevoelens, en onze nieuwe positie in de situatie, kunnen integreren. Wat wil alles nog zeggen? Hoe kan ik mezelf graag zien, en toch voortgaan in een situatie die me kwetst? We krijgen bijvoorbeeld verwarrende signalen over wat normaal is, en wat niet. Over wie er voor ons beschikbaar is, en wie niet. Over wat we moeten kunnen om erbij te horen, en wat we niet mogen doen, om erbij te horen. Zeker wanneer we geen personen hebben die ons mee helpen verwerken, die ons vragen stellen, die ons helpen opnieuw betekenis te vinden op een manier die klopt voor ons, wordt de kans groot dat we onszelf, in overweldiging, volledig afsluiten. Alle informatie wordt teveel en te verwarrend, te pijnlijk. We sluiten ons niet alleen af voor anderen, maar ook voor onze eigen gevoelens en verlangens. We zitten in totale freeze, of trauma-respons. Dromen of fantaseren wordt onmogelijk, want te pijnlijk. En terwijl onze verbeelding steeds nauwer en angstiger wordt, creëren we mee aan een angstige realiteit voor onszelf en voor anderen. ​​
Vandaar dat, na bewustzijn van het lichaam, het essentieel is dat therapie werkt op de verbeelding, want in onze verbeelding creëren we nieuwe mogelijkheden voor onszelf, en leren we ondertussen ook terug het plezier en de kracht aan van fantaseren. Daarnaast helpt onze verbeelding ons ook om nog meer duidelijkheid te krijgen over wat we echt voelen en wat we echt willen.
In therapie, werk ik om die reden, naast de voornoemde methodes van focusing en Process Work, onder andere met NLP, de vragen van oplossingsgerichte therapie, en met voice dialogue, creatieve therapie, schrijftherapie en Embodied Dreamwork. Ook bij systemisch werken met opstellingen zie ik de kracht van representatie en verbeelding. Daarnaast werk ik ook, indien nodig, met de theorie van shape-shifting in tantra yoga, en experimenteer ik met therapeutische LARP. Al deze stromingen hebben verschillende oprichters en kaders, maar bieden voor mij vooral een voldoende breed spectrum aan gebruik van verbeelding - zodat ik persoonsgericht kan kijken welke manieren het meest laagdrempelig zijn in begeleiding, en zodat het spelen centraal kan blijven. ​
​
Polariteit.
Kernvragen: Wanneer voel ik me speels, en wanneer begin ik me ongemakkelijk te voelen? Hoeveel spanning, hoeveel prikkels, vind ik opwindend, en vanaf wanneer is het overweldigend? Hoeveel controle vind ik aangenaam, en wanneer wil ik in overgave gaan? Hoe dichtbij mag iemand komen, voordat het te dichtbij is? Hoe veraf mag iemand zijn, voordat ik me eenzaam voel?​
Als we in ons lichaam zitten, en onze verbeelding aanstaat, kan het spelen beginnen. Maar hoe leer ik mezelf observeren in mijn plezier, zonder mezelf te veroordelen? Hoe kan ik spelen in het zoeken van waar mijn plezier ligt?​In tantra yoga wordt vaak gewerkt met de term "polariteit". Deze duidt op "yin" en "yang", en kan ook staan voor het vrouwelijke tegenover het mannelijke, of omgekeerd, maar kan gebruikt worden op elk spectrum in een situatie. Ieder van ons heeft zo zijn eigen voorkeur voor bepaalde polariteiten of spanningsvelden. Net zoals ieder van ons ook zijn geheel eigen sweetspot heeft, daar waar de spanning en ontspanning juist goed zitten. Deze balans is niet alleen afhankelijk van persoon tot persoon, maar ook van moment tot moment. Soms hebben we zin in een enge film, een andere keer houden we van romantische komedie.
Hoe beter we de polariteiten in ons leven kunnen onderscheiden van elkaar, hoe minder we de nood voelen het één boven het ander te zetten, en hoe bewuster en vrijer we ook kunnen bewegen op dit spectrum - met als eerste focus, ons eigen plezier en onze eigen ontspanning. De focus komt los van een rigide identiteitsbeeld dat zegt: "Dit is nu eenmaal wie ik ben en wat ik leuk vind," of "Dit is altijd slecht, en dit is altijd goed," naar een meer aanwezige, flexibele blik op het leven, die zich bewust is van de inter-afhankelijkheid van alles, en steeds op zoek gaat naar waar twee spanningen elkaar ontmoeten in plezier.
Deze voortdurende poging, van het zoeken naar evenwicht op een spectrum, toont zich tenslotte eveneens als spel, dat op geheel eigenzinnige wijze gespeeld kan worden. ​Er zijn drie grote polariteiten die voor mij vaak terugkomen.
De polariteit van Leven versus Dood. Hierbij staat "leven" voor alles dat kracht en energie uitstraalt, dat gericht is naar de toekomst, dat actiegericht is, volledig in beweging, wakker. "Dood" staat in deze metafoor voor alles dat staat voor rust, reflectie, herstel. Deze kant is gericht naar het verleden. Herinneringen ophalen, rouwen, maar ook slapen. Genieten van het zijn, van het eeuwige. We zouden kunnen argumenteren dat we elke dag, en elk moment, gevoelsmatig op een ander punt zitten op dit spanningsveld. Afhankelijk waar we ons bevinden op deze grote as, zal ons spel ook anders zijn. Sommigen hebben het moeilijk wanneer ze meer neigen naar de Dood, en zullen zich verzetten tegen rouw, of de nood aan rust. Anderen voelen zich juist goed op deze kant van de as, en zullen eerder terughoudend zijn om in de overprikkeling te gaan van het Leven. Zo heeft iedereen zijn eigen comfortzones en zijn eigen vertrouwde spelletjes op de as - maar worden we ook allemaal uitgedaagd om flexibel te blijven bewegen, ook al zijn we niet op bekend terrein. In therapie wordt hier vaak duidelijk waar de persoon in begeleiding zich vertrouwd mee voelt, en waar juist niet. Op dat moment wordt het interessant om zowel die polariteit te gaan versterken waar een persoon zich al goed in voelt, maar ook om veilig te gaan exploreren in het deel waar de persoon in begeleiding minder zelfvertrouwen voelt.​
Een andere polariteit die voor mij heel aanwezig is in therapie, is die van het mannelijke en het vrouwelijke. Hiermee bedoel ik niet het biologisch mannelijke of vrouwelijke, maar wat als yang en yin wordt gezien in Oosterse geneeskunde. Hierbij staat het mannelijke bijvoorbeeld voor actie, maar ook voor analyse, rationele cognitie, en helderheid, terwijl het vrouwelijke staat voor het zijn, en voor de intuïtie, voor de natuur, chaos. In een maatschappij waar er echter heel veel taboe en trauma zit op het vrouwelijke, zowel biologisch als symbolisch, is het geen toeval dat veel mensen ook vastlopen op dit stuk. Tenslotte zou therapie gezien kunnen worden als een "vrouwelijke" discipline, namelijk werkend met de emoties, de intuïtie, in het creatieve en het zorgende. Therapeuten hebben zich sinds lang verzet tegen deze polarisatie, door onze discipline wetenschappelijker en mannelijker te maken. Maar waar wordt benoemd hoeveel schaamte er zit, zowel op een verlangen om in het mannelijke te zijn, als in het vrouwelijke? Uit dit voorbeeld wordt voor mij nog eens opnieuw duidelijk hoe belangrijk het is om beide polariteiten te durven benoemen, hun krachten, zowel als hun valkuilen - zodat we niet onbewust in oordeel hoeven te blijven hangen, en zelf kunnen beginnen voelen: Hoe voel ik me op deze schaal, vandaag, bij dit probleem? Hoeveel mannelijke of vrouwelijke kracht wil ik in mijn therapie? Wetende, dat beide altijd aanwezig en nodig zijn.​
Een laatste grote polariteit waar ik graag mee werk in therapie, is de polariteit van aandacht. Zit mijn aandacht bij jou, of bij mezelf? Vaak, in trauma, zijn we op dit stuk verward. Jij had een oordeel over mij, en nu neem ik dat oordeel over, alsof ik zo over mezelf denk. Of: Ik heb een oordeel over jou, maar vergeet dat dit mijn oordeel is, en niet de werkelijkheid. In die verwarring kunnen we niet genieten van contact met anderen, want alles wat je zegt kan mogelijks een rechtstreekse bedreiging zijn voor hoe ik over mezelf denk, en omgekeerd. Wat als we heel duidelijk konden voelen: Dit is van mij. Dit is van jou. Nu heb ik zin om helemaal mee te gaan in je verhaal. En nu niet meer. Nu heb ik zin dat jij helemaal meegaat in mijn verhaal. En nu vind ik het eigenlijk wel leuk als je me tegenspreekt.
Bij deze polariteit laat ik me inspireren door de feministische theorie van Unbound, geschreven door Kasia Urbaniak. Door middel van belichaamde verbeeldingsoefeningen, trainen we op hoe we op een ontspannen, speelse manier met iemand in contact kunnen zijn, terwijl we heel dicht bij ons eigen verhaal en ons eigen verlangen blijven. ​
​​
Afstemming en consent.
Kernvragen: Met wie speel ik graag? Op welke manier speel ik graag met anderen? Hoe open ben ik, naar mezelf en mijn omgeving toe, om signalen zo op te pikken dat ik kan blijven spelen? Hoe vaak durf ik vragen om verduidelijking naar verlangens, naar grenzen? Hoe geef ik zelf graag mijn verlangens en grenzen aan? Waar kom ik vandaan? ​​
Vaak zijn we schijnbaar erg goed in afstemming op anderen. We zijn zelfs zo goed afgestemd op anderen, dat we vergeten wat we zelf voelen, wat we zelf willen, en hoe we kunnen opkomen voor onszelf als iemand bewust of onbewust over onze grenzen gaat. In algemene taal wordt wel eens gesproken over pleasing. In therapie leren we dan vervolgens, dat dit gedrag uit trauma komt, en dat we vooral zo snel mogelijk en zoveel mogelijk ons eigen ding moeten doen - schijnbaar ongeacht wat de gevolgen zijn voor anderen. ​
Uiteraard is het verhaal een stuk meer genuanceerd. Wat als we plezier konden vinden in het in afstemming gaan met anderen? Wat als we niet in afstemming gaan uit angst voor afwijzing, maar uit een verlangen om oprecht en veilig met elkaar te kunnen spelen? ​Voor we kunnen afstemmen met anderen, hebben we eerst af te stemmen op onszelf. Dit doen we, door gebruik van ons lichaam, onze verbeelding, en werken met polariteit. Daarna opent zich een heel veld van sociale interacties. Hoe geef ik graag mijn grenzen aan? Hoe geven anderen graag hun grenzen aan?
Door onze aandacht eerst op onszelf te richten, kunnen we achteraf met een frissere blik de aandacht terug richten op onze omgeving. Wat leeft er daar? Welk spel pik ik op, en wil ik dat eigenlijk wel spelen? Waar kom ik vandaan, en wat wil dit zeggen over mijn cultuur, mijn normen, mijn dromen? ​Leren afstemmen wil ook zeggen: leren vertrouwen, leren falen, en leren leren uit falen. Ik kan onmogelijk op iedereen vanaf het eerste moment perfect afgestemd zijn. Dat lukt zelfs niet met degenen die het dichtste bij mij staan. Er is tijd voor nodig, en vertrouwen. Consistentie. Veiligheid. Eerlijkheid. ​
In therapie is dit voor mij de plek waar ik als therapeut ook hoop dat mensen me zien als mede-mens. Niet om empathie op te wekken, maar om bewustzijn aan te wakkeren: wat we hier doen, is immers ook een proces van afstemming. Hoe meer je mij vertrouwt, hoe meer ik je kan helpen. Hoe eerlijker je bent, hoe sneller ik je kan leren kennen. Maar mag je ook je eigen tempo gaan, in het vertrouwen van anderen, in het afstemmen op anderen? Mag er zelfs plezier zitten, in het soms bewust achterhouden van informatie, of juist heel bewust een goed moment uitkiezen om iets te delen? Hoe vrijer we ons in dit proces kunnen bewegen, hoe meer plezier we beginnen vinden in onze dagelijkse interacties.
Op dit stuk baseer ik me niet alleen op de cliëntgerichte aanpak, en andere therapeutische kaders rond veilige communicatie, maar ben ik ook geïnspireerd geweest door het consent framework, uit de sex-positive community, door de feministische theorie van Unbound, door Kasia Urbaniak, en door de methode van Authentic Presencing, van Stijn Smeets.​

Bronnenonderzoek
&
doorverwijzing
Lichaamsgerichte therapie
​
- Werken met het lichaam en het zenuwstelsel (boek: De polyvagaaltheorie - Deb Dana)
- Trauma release en penduleren (boek: De tijger ontwaakt: traumabehandeling met lichaamsgerichte therapie - Peter A. Levine)
- experiential bodywork: ochtendoefeningen (boek: werken met een lichaam dat moeilijk doet - Joeri Calsius + boeken van Ken Wilber)
- integral somatic psychology: golven meer ruimte geven via aanraking, beweging, klank (boek: The practice of embodying emotions - Raja Selvam)
- authentic movement: bewegen van binnen naar buiten (https://www.agapebelgium.be/en/agenda/224/avondreeks-authentic-movement)
- Nia dans en beweging: https://www.niabelgium.be/
​
- tantra yoga, primal play, contact improvisatie:
dieren bewegingsmoment, oefening beweging en oogcontact (https://playwild.life/)
- playfight: speelvechten (https://www.playfight.org - https://playwild.life/)
- Touch and play movement en the wheel of consent (site: https://touchandplay.org/tp-consent-framework-doc/, boek: the art of receiving and giving: the wheel of consent - Betty Martin and Robyn Dalzen)
- Open Relating (playfight)
- Bruno Caverna (playfight)
- Matteo Tangi (playfight)
- Mandorla (ritual play)
- evolve, move, play (roughousing)
Systemische therapie en opstellingen
Oplossingsgerichte therapie
in krachten gaan staan, focus op vertrouwen eigen oplossingsgericht vermogen (boek: de kracht van oplossingen - Insoo Kim Berg, Peter De Jong)
Cliëntgerichte therapie
- Inner relationship focusing en whole body focusing (zie boeken: Eugene Gendlin, Ann Weiser Cornel, site: https://efocusing.be/ en boeken Kevin Mcevenue, site: https://wholebodyfocusing.com/kevin-mcevenue)
- gespreksmodel Carl Rogers (boek: gids voor gesprekstherapie - Prof. Mia Leijssen)
​
Acceptance en commitment therapie
- mindfulness, getuige, waarden,... (Act in de praktijk - Russ Harris)
Gestalt groepstherapie
- 5 vingermodel groepsgesprekken (boek: New Directions in Gestalt Group Therapy: Relational Ground, Authentic Self - Peter A. Cole & Daisy Anne Reese)
Therapie in de natuur en ervaringsgericht leren
- Publicaties: Lia Naor, Nature-Based Therapy
Extra links en doorverwijzing
Organisaties & opleidingen
- https://focusing.org/- https://focusingvlaanderen.be/
- https://www.stichtingfocusing.nl/- https://www.owc.be/nl
- https://www.embodiedmovement.co/bundle
- https://www.mindspringtraining.nl/ericksoniaanse-hypnotherapie/jaaropleiding-ericksoniaanse-hypnotherapie/- https://interaktiel.nl/- https://www.dailyom.com/?aff=91&acct=9358138875&ad=568095596072&utm_source=google&utm_medium=ppc&gclid=CjwKCAjwvpCkBhB4EiwAujULMiS4NOSAbLblOjpAp8dRrfcv3acKwcmQVEwRKxpYROj2GpL31frlXhoCkhkQAvD_BwE- https://alfa-omnia.com/workshops-en-trainingen-nl/
- https://www.pesi.com/- https://www.the-field.com/
Ontmoetingsplekken en retreats
- Mannelijkheid: https://www.mannenfestival.be/
- Vrouwelijkheid en seksualiteit: http://www.fluisterfestival.be/
- tantra yoga: https://www.angsbacka.com/
- Inbodiment.be
- ecstatic dance: https://m.facebook.com/groups/ecstaticdancenederlandbelgie/
- https://www.desert-soul.be/nl/
- https://www.encountervlaanderen.be/programma-snm
- https://www.goingnowhere.org/
- intimiteitsfeest.be
Boeken (check zeker ook youtube voor deze geweldige boeken & schrijvers!)
- Drama van het begaafde kind - Alice Miller
- De ontembare vrouw - Clarissa Pinkola Estès
- De terugkeer van de koning: man-zijn in de 21e eeuw - Ton van der Kroon
- Wanneer je lichaam nee zegt - Gabor Maté
- de kracht van kwetsbaarheid: heb de moed om niet perfect te willen zijn - Brené Brown
- Omarm je woede - Tchich Nhat Hanh
- Waar je ook gaat, daar ben je - Jon Kabat-Zinn
- Therapie als geschenk - Irvin D. Yalom
- Traumasporen - Bessel Van der Kolk
- De valstrik van het geluk - Russ Harris
- De moed jezelf te zijn - Ichiro Kishimi
Intimiteit en seksualiteit
- Rising heart
- cursus: vallei orgasme + boek: de zeven sluiershttps://www.embodiedintimacy.com/
- terra luminosa
- https://tantra.community/home/elke van campenhout- https://www.terra-luminosa.com/welkom
- https://www.intimate-breath.com/
Ondersteuning hulpverleners
- https://ineschellis.be/voor-ondernemers/
Opstellingen
- https://www.philippebailleur.be/- https://alfa-omnia.com/workshops-en-trainingen-nl/
- the 7th C, ria verlinden- https://hylkebonnema.nl/hylke/
Droomwerk
- https://www.divinelightningdreamwork.com/new-page
https://www.researchgate.net/publication/244888853_The_Five_Star_Method_A_Relational_Dream_Work_Methodology- https://theshiftnetwork.com/pak/10331/10330- https://dreamtending.com/- https://www.kuladance.com/
Organisatiewerk